daily planner



Stick-it notes
Showing posts with label China. Show all posts
Showing posts with label China. Show all posts

Thursday, 14 December 2017

Itinerary - Xi'an

Basic itinerary for my current Xi'an's trip:
4/12 = Flight touched down kat Xianyang International Airport 11.30p.m. Checked in kat Xianyang Fu Rui Inn dengan harga CNY107 semalam. Ada airport transfer free, deal utk pick up melalui Booking.com
5/12 = Dihantar ke airport oleh pihak inn dan menaiki minivan ke Ancient City International Youth Hostel. Tambang CNY50 sehala. Boleh juga ambil shuttle bus ke bandar dgn tambang CNY25 tapi kebaikan menaiki minivan, dihantar betul2 kat tempat penginapan. Boleh juga book untuk balik melalui syarikat yang sama. Kaunter untuk beli tiket ada kat Terminal 3, ikut signboard yang tulis bus to city.
= Checked in kat Ancient City International Youth Hostel dan harga utk 4 malam CNY160. Kena letak deposit CNY100 dan akan diberi balik selepas kita return kunci locker and key card.
= Berjalan kaki dalam 20 minit dari hostel ke Great Mosque of Xi'an. Tiada bayaran masuk untuk Muslims.
= Lunch di Muslim Street, mi sup daging. Sila install siap2 app yang boleh translate mandarin untuk memudahkan komunikasi if tak reti Mandarin (like me)
6/12 = Ke Terracotta Army Museum. Cara paling mudah ialah mengikuti guide yang disediakan di hostel. Bayaran CNY320 termasuk lunch. Muslims blh opt x amik lunch dengan harga CNY300. Cara lain, naik Metro line 1 ke Xi'an Railway Station CNY2 dari hostel. Dari Xi'an Railway Station, naik Tourist Bus No 5 (306) CNY7 sehala. Bayaran utk masuk ke museum CNY120 seorang pada waktu winter, CNY150 harga biasa
7/12 = Shaanxi History Museum (free entry, just show your passport and make sure datang awal). Naik Metro Line 2 ke Xiaozhai Station. CNY2 sehala. Keluar melalui Exit D then walk straight dalam 10 minit on foot.
= Bell Tower of Xi'an. Naik Metro Line 2 dan turun ke Bell Tower Station (Zhonglou) . CNY2 sehala. Fee masuk CNY35. Buat masa sekarang, Drum Tower ditutup untuk renovation tapi Bell Tower masih boleh dilawati.
= Berjalan kaki ke Muslim Street yang terletak di belakang Drum Tower untuk shopping.
= Menonton Tang Dynasty Show di theatre. Tiket dibeli di hostel CNY160. Seat di depan pentas. Bayaran termasuk transport. Boleh masukkan pakej dinner tapi Muslims please jangan ambil. Tak halal.
8/12 = Ke Taman Tema Tang Paradise. Sebuah taman besar yang bercirikan senibina Dinasti Tang. Naik Metro Line 3 ke Dayanta Station CNY3 sebab pakai 2 line, Line 2 & 3 dari Stesyen Beidajie. Berjalan dari stesyen dalam 25 minit. Boleh singgah ambil gambar The Giant Wild Goose Pagoda on the way ke atau blk dr sana. Bayaran masuk ke taman, CNY120. Recommended sebab tak crowded and park sangat cantik, bersih dan luas.
= Dinner and beli souvenirs di Muslims Street. Dari Dayanta Station naik metro CNY3 ke Zhonglou Station.
9/12 = Checked out dr hostel tapi boleh letak barang sementara keluar berjalan sebelum flight tgh malam. Naik Metro Line 2 ke Yongningmen Station untuk ke City Wall Xi'an. Bayaran masuk CNY54. Sewa basikal untuk pusing wall CNY45 utk 2 jam. Perlu letak deposit CNY200 yang akan diberi bila pulangkan basikal dalam keadaan baik. Berbasikal selama 1jam 15 dan selebihnya berjalan kaki untuk melengkapkan satu pusingan city wall dalam masa hampir 3 jam keseluruhan.
= Berjalan kaki ke Muslim Street untuk shopping souvenir saat akhir.
= Dijemput oleh minivan ke airport dari hostel CNY50 sehala.
Nota kaki : Hostel terletak di sebelah police station and sebelah tu stesyen metro Beidajie. Lokasi memang awesome. Tambang flight termasuk luggage, in flight meals, segala perbelanjaan kat Xi'an termasuk shopping habis dlm RM2k. Boleh murah lagi kalau x beli luggage, meals segala n tak shopping sgt serta bw makanan sendiri dr Malaysia. Kesimpulannya, Xi'an sgt selamat utk solo female traveller (because I did it on my own) cuma saya sentiasa diingatkan beware of pickpockets. Silalah ke Xi'an ye kwn2
The busy and vibrant Muslim street. 

Bangunan dalam the city wall

Keadaan atas city wall

The Giant Wild Goose Pagoda

Tang Paradise

Perarakan berkuda dalam Tang Paradise

Replika istana Dinasti Tang, Tang Paradise

Tang Dynasty's Show

Tang Dynasty's Show 

Antara display dalam Shaanxi History museum 

Antara display dalam Shaanxi History museum 

Terracotta army museum 

Terracotta army museum 

The Great mosque of Xi'an 

The Great mosque of Xi'an 

Monday, 11 December 2017

Masjid Xi'an, China

Hari ni nak cerita tentang The Great Mosque of Xi'an yang terletak dalam kawasan Muslim Quarter. Masjid ni adalah yang terbesar dan tertua di China. Dibina sejak zaman Dinasti Tang dan diperluaskan lagi semasa Zaman Dinasti Song, Yuan, Ming dan Qing.
Yang menarik tentang masjid ni ialah selain menjadi tempat solat untuk Muslim sehingga ke hari ini, masjid turut dikunjungi ramai sebab keunikan senibinanya. Kombinasi antara influence Chinese and Islamic terserlah dalam area masjid. Sebagai contoh, pembinaan bangunan di dalamnya mengikut aturan feng shui yang terkenal dalam masyarakat China dan bangunan dewan solat adalah menghala ke arah kiblat. Susun atur yang cukup unik dan terancang ini sudah semestinya sgt menarik sebab kita perlu ingat, masjid ni adalah masjid lama (lebih 1200 tahun), yang bukan dibina zaman moden. Selain daripada tu, dalam masjid ada binaan sebuah pagoda yang dahulunya dibina untuk muazzin mengalunkan azan. Ini juga menarik sebab mereka tidak terikut dengan influence arabic dalam mebina minaret sebaliknya memilih budaya tempatan yang sinonim dgn pagoda.
Dari tempat saya stay, which is Ancient City International Youth Hostel, perjalanan dengan berjalan kaki untuk ke masjid mengambil masa 20 +- dengan kelajuan biasa.
Siapa yang patut berkunjung ke sini?
1. Umat islam (bagi wanita tidak berhijab sila bawa selendang dan lilitlah di kepala jika nak masuk ke ruang solat kerana non muslims dilarang sama sekali untuk masuk ke ruang solat)
2. Peminat senibina
3. Peminat sejarah
4. Peminat fotografi
Nota tambahan:
Bayaran masuk dikenakan untuk non Muslims sebanyak CNY15 (Dec - Feb) manakala musim lain CNY25. Untuk muslims ianya adalah percuma.
Papan tanda tentang masjid yg terletak di pintu masuk utama

Pintu gerbang di pintu masuk utama

Pintu gerbang menghala ke dewan solat

Pagoda yang pernah digunakan oleh muazzin utk melaungkan azan 

Dewan solat. Hanya Muslims dibenarkan masuk ke dalam dewan solat. Non Muslims boleh melihat cara orang solat melalui beberapa skrin tv yang diletakkan di luar masjid

Dawan dewan solat. Muslims access only 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...