daily planner



Stick-it notes

Saturday 24 December 2016

Sydney Melbourne Part 7

Salam siaran semua..
Maaf, dah lama sesangat tak menulis. Ni pun baru balik dari menjelajah beberapa cities in Europe. Cerita tentang jelajah Sydney Melbourne pun tak habis lagi kan? Kalau nak ketahui cerita tentang jelajah Europe tu nampak gayanya kenalah tunggu sampai habis bab berjalan ke Australia ni habis dulu ye.
Ok, hari ni nak cerita tentang aktiviti yang kami buat seterusnya adalah menaiki keretapi wap di Belgrave ke Stesyen Lakeside. Nama keretapi ni ialah The Puffing Billy. Line keretapi ini dibina di Victoria sekitar tahun 1900-an yang menghubungkan kawasan pedalaman. Pada masa kini, line yang dibuka kepada orang ramai adalah line dari Belgrave ke Gembrook yang melalui kawasan hutan dan ladang - ladang. Kiranya, kalau kita naik keretapi ni memang kita akan tengok pemandangan hijau yang mempersonakan lah.
Untuk bergerak dari bandar Melbourne ke Belgrave, which is the starting point of the Puffing Billy Railway, kami mengambil keretapi dari Melbourne City Railway Station dan mengambil train ke arah Belgrave. Tambang bagi satu perjalanan adalah sebanyak AUD3.90 dan perjalanan akan mengambil masa lebih kurang 1 jam 30 minit. Dari stesyen Belgrave, akan ada signboards yang membantu korang untuk terus ke stesyen Puffing Billy.
Naza dan Yuz telah memilih untuk mengambil perjalanan dari Blegrave ke Lakeside yang mengambil masa sejam untuk perjalanan sehala manakala kos perjalanan untuk seorang dewasa dalah sebanyak AUD31.50. Kami bergerak awal dari Melbourne, maka kami ada masa untuk bergambar sekitar stesyen dan berbual dengan beberapa staf yang sangat ramah. Kebanyakan mereka adalh terdiri daripada orang berusia. Ada yang boleh menyapa dalam Bahasa Melayu yang simple. Ini membuktikan orang Melayu ramai yang naik Puffing Billy train ni. Oh ye, kalau korang jenis malas nak gerak sendiri macam kami buat, korang boleh je ambil pakej ke Puffing Billy melalui hotel korang.
Naza cadangkan pengalaman Puffing Billy Train ni pada merekan yang meminati pemandangan, mereka yang bercuti dengan family (sebab kanak - kanak pasti seronok menyulurkan kaki ke luar dari train semasa train bergerak, but please don't worry, it's safe), mereka yang meminati sejarah juga patut merasai pengalaman ni selain dari mereka yang suka keretapi. Maklumlah, berapa ramai antara kita yang ada pengalaman menaiki keretapi wap zaman sekarang ni kan?
Seperti biasa, Naza tamatkan penceritaan Naza melalui gambar - gambar yang sempat lensa kamera Naza ambil hari tersebut.

Kepala keretapi disediakan dulu sejam sebelum bertolak. Kami pun bergambar dengan kepala gerabak yang mengeluarkan wap yang banyak.

Paparan harga tiket serta stesyen serta tempoh setiap perjalanan. Naza dan Yuz memilih untuk ke Lakeside dan tu pun dah rasa puas sesangat.

Inilah rupa steyen di Belgrave. Masih tradisional dengan binaan kayu.

Nampak tak kami melunjur kaki beramai - ramai. Kalau larat sampai sejam nak melunjur dipersilakan. Kalau dah rasa lenguh, dalam keretapi ada je tempat duduk biasa macam bench tu untuk korang duduk dengan selesa pula.

Bersama denganstaf yang ramah tamah dan boleh berbahasa Malayu asas seperti Selamat Datang, Selamat Pagi dan Terima Kasih. Jadi lah kan, sekurangnya mereka ada inisiatif nak belajar dan menggunakan bahasa kita.

Pemandangan tasik di Stesyen Lakeside. Stesyen ni dinamakan Lakeside sebab ada tasik tau. Jangan lupa pergi kat tasik. Naza dengan Yuz tak perasan tasik ni sampai uncle tadi tanya ada pergi tak kat tasik. Hehehe

Lagi pemandangan dari keretapi.

Pemandangan tepi tasik yang cantik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...