daily planner

Sunday, 9 October 2016

Sydney Melbourne Part 5

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada yang masih setia dengan blog ni. Maaf, dah lama sangat tak update. Kali ni nak sambung balik kisah pengembaraan di Melbourne di mana Naza and Yuz ke Sovereign Hill di Ballarat. Kalau peminat Running Man mesti tahu tempat ni sebab pernah jadi tempat pengambaran episod waktu team Running Man bersama Rain dan Kim Woo Bin ke Australia dulu. Alah, episod yang diorang ke tempat cowboy tu, Kalau nak tahu, ini la tempatnya. Kalau nak rasa feeling cowboy and buat aktiviti macam main bowling seperti yang Yoo Jae Sook pernah buat, peminat Running Man, korang wajib datang sini.
Okay, memula jom cerita tentang harga tiket masuk sini dulu. Harga untuk seorang dewasa masuk ke tempat ni adalah sebanyak AUD54. Nak pengsan ye dak tengok harga? Tapi bagi Naza, tempat ni agak berbaloi untuk korang lawati kalau korang ada bajet lah. Tiket masuk ni adalah termasuk sekali tiket ke Gold Museum yang terletak di seberang jalan. Satu je nak bagi tahu, Sovereign Hill ni memang satu tempat yang agak menarik tapi Gold Museum tu amatlah boring. Lagi satu dah alang -alang masuk dalam tempat cowboy, mesti teringin nak naik coach kuda kan? Satu ride dalam tu dikenakan sebanyak AUD5.50. Spare la duit untuk naik kereta kuda pula.
Seterusnya Naza nak explain sikit cara nak gerak ke sini dari bandar Melbourne. Basically, perjalanan akan memakan masa selama lebih kurang 2 jam, so Naza nasihatkan korang gerak dari bandar awal pagi, baru puas jalan - jalan dalam tu. Bawalah bersama sedikit makanan sebab nak mencari makanan halal dalam tempat tersebut adalah mustahil. Dari Melbourne Southern Cross Station, sila naik train yang membawa korang ke town yang bernama Ballarat dan dari stesyen Ballarat, naik bas untuk ke Sovereign Hill. Salah satu bas yang boleh dinaiki adalah bas bernombor 9. Korang juga boleh bertanya kepada mereka di stesyen di Ballarat cara nak pergi ke Gold Museum / Sovereign Hill dan in shaa Allah mereka akan membantu, Orang OZ setakat ni baik - baik dan sangat membantu kalau kita bertanyakan jalan atau tersesat. Jangan risau nak bertanya.
Sekarang Naza akan ceritakan sikit apa yang ada dalam tempat ni. Well, selain dari orang yang berpakaian seperti orang di zaman kegemilangan cowboy, korang juga boleh tengok dan masuk ke bangunan - bangunan lama dalam tu. Dalam setiap bangunan juga ada pameran, permainan yang boleh korang cuba secara percuma as well as barangan kraf yang dibuat menggunakan kaedah lama yang boleh korang beli. And tell you what, ada antara barangan yang dijual dalam tu adalah jauh lebih murah dari yang dijual di luar. Mungkin pasar - pasar jualan juga ambil dari sini untuk dijual di tempat mereka.
Ada waktu - waktu tertentu juga persembahan dilakukan oleh volunteers dan yang sempat Naza dan Yuz tengok adalah demostrasi polis dan diakhiri dengan tembakan menggunakan senapang lama. Bingit jugalah telinga dengar bunyi tembakan. Kami juga sempat mencuba main bowling zaman dulu, which is tak jauh beza dari apa yang kita buat sekarang cuma material je lain, dulu dibuat dari kayu. Disebabkan kami pergi waktu winter, kami try pun mendulang gold dalam sungai, takut tak mampu tahan sejuk. If korang pergi waktu yang bersesuaian, cubalah.
Jom tengok gambar plak.

Salah satu bangunan lama yang cantik dalam ni. Jangan lupa bergambar banyak - banyak. Boleh masuk untuk lihat kalau ada pameran, pertunjukan atau benda yang nak dijual dalam setiap bangunan.

Rupa kereta kuda yang korang akan naik kalau nak naik. Satu ride kena bayar AUD5.50 per adult. Kuda akan direhatkan setiap beberapa jam. Sila bertanya dekat tempat naik coach.

Ni tempat naik kuda. Waktu kami pergi orang tak ramai, so tak perlu beratur panjang pun.

Uncle ni tengah buat barangan besi dan tembaga dalam salah satu workshop. Elok pula dia pandang camera waktu ni.

Ni la rupanya bowling alley zaman cowboy dulu. Ada kami ambil gambar waktu tengah main tapi nampak buruk bebenor pulak kelakuannya. Hahaha. Tengok gambar ni je la.

Aktiviti mendulang emas di satu musim sejuk. Tak rasa sorang pun jumpa emas tapi nasib lah, untuk experience apa salahnya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...