daily planner



Stick-it notes

Sunday 19 July 2015

Hidanosato / Hida Folk Village

Untuk ke sini dari Nagoya, korang perlu menaiki train (sehala 6030yen dalam 2 jam 20 minit perjalanan). Sebaik keluar dari stesyen, teruslah menghala ke kiri stesyen untuk mendapatkan combination tiket khas untuk ke Hidanosato (930yen dewasa). Korang akan dapat satu tiket masuk ke Hida Village dan return bus tickets dari Takayama Station ke Hidanosato bus stop. Kalau nak lebih adventurous, korang boleh berjalan kaki ke tempat ni but korang terpaksa bersedia mendaki sedikit sebab kawasannya agak berbukit.
Apa yang ada dalam Hida Village?
Dari info yang saya dapat, rumah2 dalam Hidanosato ni ada yang telah berusia lebih dari 1000 tahun. Rumah2 lama ini dijadikan tontonan orang ramai untuk merasai pengalaman hidup di zaman dahulukala. Selain dari rumah for display, terdapat juga beberapa permainan tradisi masyarakat Jepun yang kita boleh rasai di sini melalui pengalaman hands on. Antara permainan yang saya cuba adalah permainan pistol air yang dibuat dari buluh.
Selain dari rumah dan permainan2, korang juga boleh melihat tukang / artist yang menghasilkan sulaman, ukiran kayu dan pelbagai lagi barangan kraf masyarakat Jepun di sini. Kalau berkenan, korang boleh beli hasil kerja mereka.
Dan yang paling istimewa, pandangan Japanese Alps yang memukau boleh nampak dengan agak jelas dari Hidanosato.
Berbaloikah tempat ini dilawati? Jika korang minat dengan sejarah, tradisi, budaya malah keindahan alam semulajadi, I would say 930yen sangat berbaloi untuk dilaburkan.



Lagi gambar sila visit my FB.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...