daily planner



Stick-it notes

Thursday 11 June 2015

Otaru Canal membuatku jatuh cinta

Ada sesiapa menunggu sambungan catatan Naza Isma di Jepun? Nah, ini sambungannya..
Setelah letak luggage kat hostel, perut Naza pun terasa lapar dan minta diisi. Maka dengan menggunakan bantuan gps, Naza pun bergeraklah ke Warung Jawa yang telah Naza discovered tentangnya hasil Google sebelum datang. Tapi kan.. nasib tak berapa baik, restauran tutup selama seminggu waktu Naza pergi restoran tu. Huhuhu. Disebabkan dah lapar, Naza pun Google restoran makanan halal yang berdekatan. Malangnya bila dah sampai building restoran, restoran tu kosong, signboard pun dah takde. Memang la dah jatuh ditimpa tangga kan? Jadi, hari pertama di Jepun Naza makan rice ball aje, dibeli di 7/11. Sadis..
Kedukaan hati tak bertahan lama sebabnya Naza terus ke Otaru. Naza pilih Otaru sebab Otaru tak jauh dari Sapporo city and dari pembacaan di Tripadvisor, Otaru ada canal yang cantik dan terkenal. Dari Sapporo ke Otaru boleh naik train dan bayaran sehala bagi perkhidmatan train ni ialah 640yen. Naik dari stesyen Sapporo ke stesyen Otaru ye.
Perjalan dari Sapporo ke Otaru canal memang cantik sebab landasan keretapi ni terletak betul2 sebelah laut. Nah beberapa gambar pemandangan yang sempat dirakam :






Dari Otaru Station terus keluar dan berjalan straight je sampai jumpa terusan tu. Kalau berjalan sambil ambil2 gambar kelililing, akan ambil masa dalam 15-20 minit tapi berjalan kaki di pekan kecil Otaru memang sangat mengujakan.
Dah sampai canal, ni lah rupanya, sangat cantik dan bersih. Ada juga cruise kalau berminat nak naik and orang bawa beca, juga kalau berminat nak naik. Untuk pengetahuan, Naza tak ambil pun mana2 perkhidmatan yang Naza sebut tu sebab berjalan on foot saja dah seronok dan suasana sekeliling Otaru Canal memang sangat mendamaikan. Romantik tak suasana dia? Maybe, i tak reti nak komen sebab pergi sorang2, mana nak romantiknya.






Jalan depan sikit dari canal korang akan nampak Otaru Port. Jangan lepas peluang bergambar tau.






Okay.. nak pi mana pulak lepas ni ye?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...