daily planner



Stick-it notes

Wednesday 10 June 2015

Dari New Chitose Airport ke International Khaosan Hostel Sapporo

Ok, after the plane has landed yang pertama sekali I buat was menuju ke kaunter tiket Airport Limousine (bas) yang terletak di pintu keluar airport. Bas ni adalah option yang paling murah jika kita dari airport yang bawa kita terus ke bandar Sapporo. Nasihat Naza Isma, waktu naik bas tunjuk nama tempat penginapan korang kat pemandu, nanti dia akan turunkan korang di tempat berhampiran tempat penginapan.
Ada peristiwa lucu berlaku kat sini, Naza Isma ni teralit plak waktu dalam bas dok kagum tengok bandar Sapporo, and tak inform pun kat driver mana nak turun, terus je ikut sampai last stop. Dia pun heran tengok I ada lagi dalam bas. Hahaha. Maka, dengan termalu alah, I was the last person to disembark from the bus. Hehehe. Untuk info, kalau rasa tak nak beli tiket bas kat kaunter dalam airport, fee juga boleh dibayar kat mesin dalam bas semasa nak keluar. Sila make sure ada duit kecil yang secukupnya je la.


Ni tambang bas ye. Kalau nak bayar dalam bas make sure ada duit banyak ni. Kalau tak, beli kat kaunter kat airport je.

Perhentian 'sesat' yang Naza Isma berhenti namanya Odori Park. Odori Park ni terletak di tengah bandar Sapporo. Dari Odori Park ke hostel kalau nak berjalan kaki melenggang kangkung boleh makan masa dalam 20 minit jugala. Tu kalau tak rushing. Tak payah rushing sangat kot, enjoy the scenery. I tengok orang Hokkaido ni pun lebih laid back, macam orang di Perth jugala.
Ok, dah sampai hostel tapi belum boleh check in sebab masih awal, so Naza Isma pun hanya tinggalkan luggage je la kat sini.



Signboard. Nampak ni meaning dah sampai.



Pintu masuk. Ada curfew ye, after 9 p.m. pintu utama ni akan dikunci tapi setiap penghuni akan dibekalkan kod untuk masuk. Jadi, bab keselamatan, sangat ok.



Harga dalam yen per night, belum masuk GST 8%. Ari tu Naza bayar RM77 satu malam.



Ni rupa kotak kecil (bed) yang Naza tidur di hostel ni.



Kitchen, coffee, tea free. Begitu juga bread and jam.


Ruang tamu @ tempat bersosial.


Yukata dan kimono untuk mereka yang nak mencuba dan bergaya. Free of charge.

Amacam? Best tak hostel ni?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...