daily planner



Stick-it notes

Saturday 18 October 2014

Kobe Maritime Museum / Kawasaki Feel Good Times

Okey, ni nak sambung cerita pasal jalan - jalan kat Kobe tempoh hari. lepas je kami strolling along Meriken Park, kami pun nampak la bangunan museum ni. So, kami decide alang - alang dah sampai, why not kami masuk je. dengan berbekalkan City Loop Bus Pass kami, kami pun masuk ke muzium dengan hanya membayar 500 yen. kiranya dapat diskaun 100 yen kalau kita ada pas ni. harga biasa tanpa diskaun is 600 yen.
kat maritime museum, kita tak dibenarkan untuk ambil gambar. tapi saya rasa tak perlu sangat kot nak explore maritime museum tu, baik pegi ke wing belah kiri bangunan tu yang menempatkan Kawasaki Feel Good Times Museum. dia sebenarnya satu bangunan je, jadi tak pelu la bayar dua kali nak masuk dua tempat ni. dengan 500 yen kami, kami masuk maritime dan juga Kawasaki Museum.
Apa yang menarik?
well, honestly saya tak minat kapal, jadi waktu tengok - tengok kat muzium maritim tu, bosannya la rasa. waktu tu tak sedar lagi yang masuk pintu belah kiri ada benda yang lebih menarik. Once kaki dah masuk ke bahagian Kawasaki Feel Good Times museum, dari rasa bosan terus rasa teruja. Masuk - masuk je Kawasaki muzium ni, ada sikit pameran tentang teknologi yang dibangunkan oleh Mr. Kawasaki. Waktu ni lah kami perasan yang nama - nama syarikat keretapi di Jepun ni rupanya bersangkut paut dengan inventors terkenal Jepun.
Lepas tengok sikit pameran dan info sejarah teknologi Kawasaki tu, kita akan masuk pulak seksyen yang mat - mat motor mesti suka, pameran moto Kawasaki. Dari yang seantik - antiknya sampailah yang latest technology. Yang bestnya kat sini kita boleh amik gambar, in fact ada beberapa motorsikal yang kita boleh naik tapi tak gerak lah, hanya untuk amik gambar je.
Lepas bahagian motorsikal, kita pergi pula ke bahagian keretapi, plane dan robotik. Ambil la gambar puas - puas dalam tu. Robot yang ada dalam ruang pameran tu pun best, siap buat lawak lagi tapi dalam bahasa Jepun lah. Huhuhu. Selain tu, kita boleh main beberapa permainan yang ada dalam ni. Yang tak boleh sentuh flight simulator je, yang tu hanya pilot sahaja boleh masuk. Malangnya saya ni bukan pilot!






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...