daily planner



Stick-it notes

Thursday 2 October 2014

Sarcasm di mana - mana akibat 20 sen

Hari ni memang Whatsapp agak busy, message bertalu - talu. Rasanya semua rakyat Malaysia pun hadapi benda yang sama sejak semalam apabila kerajaan mengumumkan harga minyak naik lagi sebanyak 20 sen.
Bagi saya sendiri, kenaikan harga petrol sudah tentu memeningkan kepala sebab saya terpaksa memandu dari rumah ke tempat kerja sejauh 35km setiap hari! (one way, return 70km) Bayangkan sebanyak mana petrol yang perlu diisi ke dalam tangki kereta dalam seminggu. Kalau lah pengangkutan awam di negara ni sebagus Jepun, saya tak kisah sangat, naik tren atau subway ke tempat kerja pun tak mengapa. Tapi tengok lah sekeliling kita, adakah jaringan pengangkutan awam kita memuaskan? (something to ponder).
Bila harga minyak naik, sudah tentu barang lain pun akan naik juga. Lama - lama gaji pun tak cukup nak simpan untuk travel. Punah harapan (nangis teresak - esak dalam hati ni).
Saya berharap ekonomi kita nanti bukan setakat stabil je, kukuh sampai tak boleh tumbang sebab kalau ekonomi macam sekarang ni, rakyat marhein macam saya ni yang paling terasa peritnya. Yang atas mungkin masih selesa...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...